Stáž mi umožnila nahlédnout do nového oboru

Studentka brněnské Masarykovy univerzity Markéta Nečasová se stala na tři měsíce součástí týmu laboratoře biofyziky Fyzikálního ústavu AV ČR. Na stáži Markétu příjemně překvapilo především podporující prostředí. „Tým mě po celou dobu stáže podporoval, oproti mým dřívějším zkušenostem je na Fyzikálním ústavu velmi vstřícné a podporující prostředí, což se mi líbí. Kdykoli jsem něco nevěděla, tak mi to bylo vysvětleno, vedoucí týmu Oleg Lunov byl velmi nápomocný, není to tak, že bych se cítila špatně, že něco nevím,“ říká studentka biotechnologií v rozhovoru se stážistkou HR a PR oddělení Šárkou Vodičkovou.

Proč ses přihlásila na stáž ve FZU?

Začala bych tím, co mě obecně přimělo přihlásit se na nějakou stáž, což byla touha naučit se víc metod, podívat se, jak věda funguje, podívat se do jiné laboratoře, naučit se nové věci předtím, než ukončím magisterské studium a budu pokračovat na doktorát. FZU mi přišel vhodný i proto, že už jsem ho znala, byla jsem tu minulý rok na dni otevřených dveří, kde jsem zjistila, že je tu možnost stáží. O rok později jsem se přihlásila a byla jsem přijata. Vnímám to tak, že FZU se ke stážistům staví jinak než ostatní instituce, mají zde strukturované programy stáží, které jsou zveřejněné přes Centrum Radius, takže je vidět, že jsou zprostředkovávání zkušeností studentům otevření. Nehrozilo tedy riziko toho, že nebudou vědět, co se mnou dělat.

Měla jsi nějaké předchozí zkušenosti se stážemi?

Byla jsem na kráké stáži na HILASu, což je stále pod FZU, ale to bylo v létě jen na dva týdny, takže to bylo jen krátkodobé. Jiné stáže jsem neabsolvovala.

Zvažovala jsi stáž i někde jinde?

Dívala jsem se na skupiny na ústavu organické chemie a biochemie, protože studuju biotechnologie a mám bakaláře z biochemie, takže jsem víc na „bio“ než na fyziku, ale tam žádný takový program pro stážisty nebyl. Bylo by to tedy přesně o tom, že napíšu do nějaké skupiny, jestli nechtějí stážistku a oni by třeba ani nevěděli, jak to uchopit. Na FZU už to věděli.

„Poznala jsem skvělé lidi, naučila jsem se nové věci a otevřelo mi to pohled do trochu jiného oboru, než který studuju, takže za mě celá stáž byla jeden velký zážitek.“

Markéta Nečasová, stážistka v laboratoři biofyziky

Jak probíhal proces přijímání?

Řešila jsem stáž v předstihu, abych měla vše zařízené. Nejprve jsem napsala na email, který byl zveřejněn na stránkách Centra Radius s tím, že mě zaujalo přímo konkrétní téma, které bylo pod biofyzikou. Napsala jsem, že bych o něj měla zájem, načež se mi ozvala HR partnerka, jestli bychom si nemohly zavolat ohledně bližších informací. Zavolaly jsme si asi o týden později, vyjasnily jsme si, jak stáže probíhají, jak často je nutné docházet do ústavu a podobné organizační záležitosti. Pak jsem jela osobně na FZU potkat se s vedoucím skupiny biofyziky, s nímž jsme si sdělili vzájemné představy o stáži, ptal se mě na mé studium a až poté mi bylo sděleno, že jsem na stáž byla přijata.

V jakém jazyce tvůj tým komunikuje? Jak ti vyhovuje práce v týmu?

Většina nás tam je česky mluvících, nicméně přímo vedoucí skupiny komunikuje spíše anglicky a teď k nám přišla studentka z Francie. Ale když jsme přítomni všichni česky mluvící, tak mluvíme česky. Máme skvělé vztahy, dříve jsem pracovala ve větším týmu asi patnácti lidí, tady nás je jen pět, což je velký rozdíl, ale malý tým mi vyhovuje. V laboratoři panuje skvělá atmosféra, chystáme se společně i na vánoční trhy, takže se snažíme utužovat vztahy i mimo laboratoř.

Jak vnímáš tým na FZU?

Tým mě po celou dobu stáže podporoval, oproti mým dřívějším zkušenostem je na fyzikálním ústavu velmi vstřícné a podporující prostředí, což se mi líbí. Kdykoli jsem něco nevěděla, tak mi to bylo vysvětleno, vedoucí týmu byl velmi nápomocný, není to tak, že bych se cítila špatně, že něco nevím, vždy mi to vysvětlil.

Pomohla ti stáž se rozmyslet, jakým směrem se chceš profesně rozvíjet?

Neřekla bych, že mi ukázala konkrétní obor nebo směr, ale pomohla mi uvědomit si, že bych ráda šla na doktorát, což je za mě velmi důležité, protože předtím jsem si úplně jistá nebyla, ale tady na FZU mi ukázali, že bych měla na to to zkusit. Doktorát zvažuji i tady na ústavu, ale to je ještě za dlouho, jsem teprve v prvním ročníku magisterského studia v Brně, kde píšu i diplomovou práci.

Jaké máš téma stáže a jak tě baví?

Mým úkolem bylo a je zkoumat chování jaterných rakovinových buněk v mikroprostředí, kdy sledujeme reakce buněk na různé podmínky. Sledujeme, jak ty buňky žijí.

Měla jsi možnost se podílet i na výstupech měření?

Jelikož jsou experimenty náročné, tak nestíhám vyhodnocovat samotná data, což je taky časově náročné, takže žádný výstup z našich měření ještě není, ale sleduji parciální výsledky během experimetů. Samotná data jsem vyhodnocovala pouze v mezičase mezi jednotlivými měřeními.

Jak bys zhodnotila vědecké prostředí na FZU?

Moc se v rámci stáže nepotkávám s jinými pracovními skupinami, ale za náš pracovní tým mohu říci, že lidé jsou tu skvělí. Pracují opravdové kapacity, co se vyznají ve svých oborech a od nichž jsem měla možnost se hodně naučit. Co se vybavení týče, tak naše laboratoř je vybavena velmi moderně,  vedoucí se snaží její vybavení rozšiřovat, přemýšlí, co nového by se tam hodilo nebo co naopak není tak nutné. Za mě je super, že se snaží inovovat.

Jak se stavíš k popularizaci vědy?

Popularizace vědy je podle mě velmi důležitá součást vědy, například teď během pandemie jsme si ověřili, jak laická společnost vnímá vědu a jak ji chápe či nechápe, proto je podle mě hrozně důležité, aby lidé věděli, proč děláme, co děláme, a že ty peníze do vědy neputují jen tak. Často slýchám, že lidé nechápou, k čemu je například základní výzkum. My jako vědci tyto informace ne vždy dobře komunikujeme, nedokážeme laikům správně vysvětlit, proč to děláme. Proto je pro mě popularizace vědy velmi důležitá.

Baví tě vysvětlovat vědu laikům?

Určitě. V Brně pod Masarykovou univerzitou učím v centru Bioskop, což je výukové centrum pro děti od 6 let do maturity, máme tam různé přírodovědné kurzy, kde vysvětlujeme základní biologické a chemické principy dětem. Je skvělé vidět, že je to třeba během kurzu začne velmi bavit a najednou je z toho nejméně oblíbeného předmětu něco, co je zajímavé a o čem by chtěly vědět více. Je velmi přínosné pozorovat tu proměnu. Baví mě vědu vysvětlovat i dospělým, ale u nich je problém, že často již mají své názory vytvořené a mají tendenci se se mnou hádat, i když ne vždy ví, o čem je řeč. Děti nad tím přemýšlí úplně jinak, rády se v tom „šťourají“ a nejdou proti novým informacím, naopak se snaží jít víc do hloubky.

Co se ti podařilo díky stážím na FZU zažít?

Nemám jeden konkrétní moment, zhodnotila bych spíš stáž jako celek. Poznala jsem skvělé lidi, naučila jsem se nové věci a otevřelo mi to pohled do trochu jiného oboru, než který studuju, takže za mě celá stáž byla jeden velký zážitek.