Úspěch výzkumu je vždy společným výsledkem

Doc. Ing. Daniel Kytýř, Ph.D., vede stáže na Ústavu teoretické a aplikované mechaniky (ÚTAM), kde můžeš nakouknout do světa staveb a materiálů, ale i do archeologie a péče o historické památky – a to všechno díky moderním diagnostickým metodám. Jeho týmem už prošla řada českých i zahraničních stážistek a stážistů, kteří si pochvalují přátelskou atmosféru a prostor zapojit se a vyzkoušet si věci naplno v praxi. Co si ze stáže odneseš a jak je hodnotí jejich garant Dan, se dozvíš níže.
Dalo by se nějak obecně shrnout, na co se stáže ve tvém týmu zaměřují?

Naše stáže se zaměřují hlavně na experimentální mechaniku a moderní metody sledování materiálů a konstrukcí. Stážisté a stážistky si vyzkouší práci s 3D tiskem, výpočetní tomografií nebo digitální korelací obrazu, tedy s nástroji, které běžně používáme i ve výzkumných projektech. Díky tomu se dostanou přímo k reálným experimentům i analýze dat, které pomáhají pochopit chování moderních materiálů a přispívají k vývoji nových konstrukčních řešení.

Jaké vstupní znalosti od stážistů/stážistek očekáváte?

Na stáži u nás nejsou potřeba žádné speciální znalosti nebo dovednosti. Všechno důležité se dá naučit. Důležité je hlavně mít zájem o danou problematiku, pozitivní vztah k přírodním vědám obecně a chuť porozumět tomu, proč věci fungují tak, jak fungují. Nejde jen o to si „sáhnout“ na hotové řešení, ale zkusit proniknout hlouběji do jeho podstaty. Kdo má chuť se ptát a objevovat, ten si u nás vždycky najde svoje místo.

Co je pro tebe nejdůležitější, aby si stážisté a stážistky ze stáže odnesli?

Nejdůležitější pro mě je, aby si studenti a studentky ze stáže odnesli způsob přemýšlení, že za každým měřením nebo výsledkem je nějaký princip, který stojí za to pochopit. Snažím se jim ukázat, že věda není o slepém plnění úkolů, ale o zvídavosti a hledání souvislostí. Velmi důležitá je i týmová spolupráce. Pochopit, že každý má svou roli a zodpovědnost vůči ostatním, a že úspěch výzkumu je vždy společným výsledekem. Když je něco překvapí nebo se jim něco „nepovede“, beru to jako ideální příležitost k učení. A pokud si ze stáže odnesou i chuť dál zkoumat svět kolem sebe, mám radost dvojnásob.

Vedl jsi i několik zahraničních studentů, konkrétně z USA. Vnímáš nějaké rozdíly mezi zahraničními a českými stážisty/stážistkami – třeba v přístupu k práci, komunikaci nebo očekáváních?

Těžko se to zobecňuje, ale určitý rozdíl tam přece jen je. Američtí studenti ke všemu přistupovali s typickým „americkým úsměvem“ – i drobný pokrok pro ně byl hned awesome. Bylo to vidět hlavně v momentech, kdy sami prezentovali výsledky, protože tam se jejich přirozená schopnost „prodat“ myšlenku opravdu projevila. Na druhou stranu, když se český a americký přístup potká v jednom týmu, bývá z toho ideální kombinace – entuziasmus a zdravá dávka kritického myšlení.

Jak probíhá první den stážist(k)y na UTAMu? Potřebuje k práci nějaké pomůcky?

První den začínáme vždycky kafem a bezpečnostním školením 🙂
Pak následuje prohlídka laboratoře s ukázkou nejzajímavějšího vybavení a aktuálních výsledků, během které společně hledáme, do jaké technické oblasti bude stáž hlavně směřovat. Student/ka se krátce seznámí se všemi členy týmu, a pokud začíná v pondělí, hned se připojí i k pravidelné schůzce oddělení, kde probíráme výsledky z minulého týdne a plán na ten aktuální.

Co si z vedení stáží odnášíš ty osobně? Je něco, co tě na práci se studenty/studentkami obzvlášť baví nebo inspiruje?

Na stážích mě asi nejvíc baví ta dobrovolnost – studenti a studentky, kteří k nám přijdou, to dělají proto, že opravdu chtějí. Míra jejich motivace bývá ve srovnání s běžnými univerzitními kurzy nebo i diplomanty často vyšší, a díky tomu je spolupráce velmi příjemná. Člověk má radost sledovat, jak se někdo sám od sebe ponoří do tématu a začne přicházet s vlastními nápady.